An Janssens studeerde dwarsfluit, piano en zang aan de Stedelijke Muziekacademie te Wilrijk. Ze zette haar muziekstudies verder aan het Lemmensinstituut Leuven en het Koninklijk Conservatorium Brussel en behaalde haar Meesterdiploma voor zang en kamermuziek alsook haar pedagogisch diploma o.l.v. Dina Grossberger, Lena Lootens en Werner Van Mechelen. Om zich te vervolmaken volgde ze verscheidene meestercursussen bij o.a. Mia Besselinck, Stephanie Friede en Jard Van Nes. Momenteel laat ze zich coachen door Martine Reyners. Ze volgt orkestdirectie in de klas van Pascale Van Os.
Zij was mede-oprichtster van ’t Muziekburo vzw. Dit ensemble werkte verscheidene projecten uit waaronder “Das Weib macht keine Kunst, aber den Künstler”, een totaal-voorstelling over Alma Mahler, in samenwerking met actrice Greet Samyn en regisseur Charlotte Vanhecke ( coproductie met het RITS).
Als soliste trad ze op met verscheidene ensembles waaronder Juniorenorkest Antwerpen, Jugendspiel-ensemble, Europachorakademie, Singakademie zu Berlin, Arti Vocali, Aquarius, Pius-koor en het Vlaams Muziektheater. Ze vertolkte o.a. de rol van Guillaume in Le secret de Fortunio van Offenbach, Rosina in La finta semplice van Mozart, Lia San in Viktoria en haar Huzaar van Abraham. Ze werkte mee als soliste aan de uitvoering van de 8e symfonie van Henze met de Academia Santa Cecilia o.l.v. Vladimir Jurowski. In 2018 vertolkte ze voor het Vlaams Muziektheater de rol van Adelaide in de Vogelhandelaar. Voor hetzelfde ensemble vertolkte ze in 2019 de rol van Barbara (een nacht in Venetië) en neemt ze in 2022 de rol van Minister President (de Tsarewitch) voor haar rekening .
Ze was regelmatig te gast als koorzanger bij de Koninklijke Muntschouwburg, Brussel. Daarnaast is ze vast verbonden aan Aquarius, kamerkoor met een warm hart voor hedendaagse muziek o.l.v. Marc Michael De Smet. Sinds 2003 is ze verbonden aan EuropaChorakademie-Görlitz waardoor ze geregeld samenwerkt met dirigenten als Sylvain Cambreling, Mark Minkowski, Michael Gielen, Paavo Järvi, Gustavo Dudamel en Kant Nagano. Met dit ensemble concerteert ze in de grote concertzalen als de Filharmonie Berlijn, Lincoln Center New York, Alte Oper Frankfurt, Radio Paris, Elbfilharmonie Hamburg, Alberthall London, Opera Real Madrid, Festspielhaus Baden Baden, Konzerthaus Luzern e.a.
Zij werkte mee aan de producties van o.a. La Traviata o.l.v. Daniel Harding en Die Entführung aus dem Serail o.l.v. Marc Minkowski tijdens het Festival d’Art Lyrique d’Aix-en-Provence.
Ze werkte met verscheidene Belgische en Duitse ensembles als Vlaams Radiokoor o.l.v. Hervé Niquet, Capella Sancti Michaelis o.l.v. Erik Van Nevel, Il Fondamento, o.l.v. Paul Dombrecht, I Fiamminghi o.l.v. Rudolf Werthen, Konzertchor Darmstadt en de internationale Bachakademie Stuttgart o.l.v. Helmuth Rilling. Ze werkte mee aan de DVD-productie Lohengrin o.l.v. Kent Nagano en aan de DVD-productie van het requiem van Verdi o.l.v. Placido Domingo. Ze was geregeld te gast als koriste bij zomeropera Alden Biesen.
Als stemcoach is ze vast verbonden aan het gemengd koor Arti Vocali, o.l.v. Dirk De Nef. Ze werkt geregeld als stempedagoge samen met verscheidene amateurkoren in opdracht van Koor en Stem. Ze was jurylid voor o.a. het Provinciaal Koortornooi West-Vlaanderen.
Door de jaren heen bouwde ze haar eigen zangklas uit. Regelmatig geeft ze workshops zang in NOVONOV, Hoboken en Kaleidoscoop, Mortsel.
Ze is dirigente van het ITG-koor verbonden aan het Instituut voor Tropische Geneeskunde, Antwerpen. Sinds 2017 is ze koorleidster van het Vlaams Muziektheater Heist-op-den-berg. Als
gast-dirigente werkte ze samen met o.a. het Leuvens kamerkoor Tourdion en Vox Temporalis, Antwerpen en Arti Vocali, Mortsel. Ze was in 2019-2020 één van de dirigenten van gemengd koor MUSICAMI uit Mortsel. Van 2019 tot 2022 was ze dirigent van gemengd koor VOKEM uit Schilde. In 2022 gaat de als dirigent van start met een gloednieuw vocaal ensemble Vox Grata.