Het Arethusa Quartet, opgericht in 2023, brengt vier opwindende, internationaal gerenommeerde musici samen. Zij treden op als veelgevraagde solisten en in wereldberoemde kamermuziekgroepen.
Nadat ze op talloze festivals het podium hadden gedeeld, ontwikkelden Daniel Rowland, Floor Le Coultre, Dana Zemtsov en Maja Bogdanovic een diepe vriendschap, verbonden door hun complementaire passies en idealen, en besloten dit unieke dynamische strijkkwartet te creëren.
Hun betoverende intensiteit komt voort uit het feit dat ze altijd met de grootste verbeelding, creativiteit en avontuurlijkheid ‘in het moment’ zijn tijdens het spelen van muziek.
Niet lang na de oprichting wordt het Arethusa Quartet al snel uitgenodigd voor talloze festivals en muzikale seizoenen bij theaters. Het kwartet is gepassioneerd pleitbezorger van muziek van onze tijd en heeft in haar eerste seizoen al nauw samengewerkt met componisten zoals Peteris Vasks en Osvaldo Golijov.
Het kwartet ontleent zijn naam aan de mythische, magische waternimf Arethusa naar het werk van de componist Karol Szymanowski genaamd The Fountain of Arethusa. Het verhaal gaat over de prachtige waternimf, die begeerd wordt door allerlei goden en halfgoden. Eén van die halfgoden, Alpheus, ziet haar in het water en probeert haar te vangen. Op het moment dat hij denkt haar te hebben betrapt, draait ze zelf het water in en wordt één met de natuur. Ze is onbereikbaar voor de handen van de halfgod.
Dit dampige concept van verlangen kan ook worden toegepast op kunst en op muziek in het bijzonder. Het is prachtig onbereikbaar. Het is onmogelijk te bevatten. En als je denkt ‘nu heb ik het!’, dan is het al weg.
https://www.arethusaquartet.com
www.danielrowland.com
www.floorlecoultre.nl
www.danazemtsov.com
www.majabogdanovic.com
Daniel werd geboren in Londen en begon zijn vioollessen in Enschede nadat zijn ouders naar Twente waren verhuisd. Hij studeerde bij Jan Repko, Davina van Wely, Herman Krebbers, Viktor Liberman en Igor Oistrakh. De ontmoeting met Ivry Gitlis in 1995 was van grote betekenis en leidde tot lessen in Parijs en later tot muzikale samenwerkingen. Zijn concourssuccessen omvatten onder meer de eerste prijs op het Oskar Back-concours in het Concertgebouw in Amsterdam in 1995 en de Brahms-prijs in Baden-Baden.
De afgelopen seizoenen trad Daniel op met orkesten van Tromso in het noorden van Noorwegen tot Kaapstad, in concerten met Beethoven en Brahms tot Elgar, Berg, Korngold, Weinberg, Prokoffief en Schnittke en werkte hij samen met vooraanstaande dirigenten als Heinz Holliger, Jaap van Zweden, Francois Xavier Roth, Lawrence Foster, Anthony Hermus, Rossen Milanov en Andrey Boreiko. Als gepassioneerd kamermuzikant heeft Daniel opgetreden met artiesten zo divers als Ivry Gitlis, Heinz Holliger, Gilles Apap, Anna Fedorova, Alexander Lonquich, Nino Gvetadze, Michael Collins, Nicolas Daniel, Vladimir Mendelssohn, Lars Vogt, Alberto Mesirca, Willard White en Elvis Costello. Hij is een frequente gast op vooraanstaande internationale kamermuziekfestivals zoals Kuhmo, Stellenbosch, Risor, Sonoro, Rio de Janeiro, Chiemgau en Osnabrück.
Daniel maakt deel uit van veelgeprezen duo-partnerschappen met pianiste Natacha Kudritskaya, “een perfecte samenwerking”-BBC Music Magazine en met celliste Maja Bogdanovic, wiens recente duo-cd “Pas de deux” (Challenge Records) “een magische ontmoeting tussen viool en cello” –NRC Handelsblad vijf wereldpremières bevatte. Hij is tevens stichtend lid van een baanbrekend Tangokwintet met bandoneonvirtuoos/componist Marcelo Nisinman “een ensemble met de kracht van dynamiet” – Süddeutsche Zeitung.
Hij was twaalf jaar lang de leider van het Brodsky Quartet, dat over de hele wereld optrad en talloze opnames maakte, waaronder de gevierde Shostakowitch Cycle. Hij zet zich graag in voor hedendaagse componisten en is een hartstochtelijk pleitbezorger van concerten als die van Vasks, Lindberg, Glass, Saariaho en Van der Aa. In 2017 bracht hij het Vioolconcert ‘Three Curious Love’ van Isidora Zebeljan in première en gaat Roxana Panufnik’s ‘Songs of Love and Friendship’ in première met het Groot Omroepkoor in het Concertgebouw. In september 2020 verscheen Daniels nieuwste cd ‘Distant light’, voor Challenge Records met vioolconcerten van Peteris Vasks, live opgenomen op het Stiftfestival 2019 in aanwezigheid van de componist. “Een prachtige ode aan Vasks, rijk aan spanning en magie “– NRC Handelsblad.
In 2005 richtte Daniel het Stift International Music Festival op in het landelijke Twente, waar hij opgroeide, met de 15e-eeuwse Stiftkerk als belangrijkste locatie. Het festival wordt geprezen als een festival van grote intimiteit, avontuur en sfeer. Daniel Rowland geeft les aan het Royal College of Music in Londen.
Zijn viool is van Lorenzo Storioni (Cremona 1796), en zijn strijkstok is een Malinees, ter beschikking gesteld door de Nederlandse Instrumentenstichting
Benoemd tot Jong Muziektalent Nederland in 2011, heeft Floor Le Coultre zich geëtaleerd als gepassioneerd en communicatief kamermusicus. Ze begon op vierjarige leeftijd met vioollessen bij haar tante. Ze vervolgde haar studie bij Joyce Tan, Ilona Sie Dhian Ho, Pavel Vernikov en Ilya Grubert. In 2014 sloot ze haar Masters af met onderscheiding voor ‘meeslepend spel’ aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Ze vervolgde haar post-graduate studie in Italië (Fiesole, Bergamo en Portogruaro) voor 3 jaar dankzij het Cultuurfonds.
Floor heeft verschillende prijzen gewonnen en trad op in concertzalen in China, Zuid-Korea, Europa, Zuid-Amerika en de USA.
Als violiste en altvioliste heeft Floor een vast duo met gitarist Martin van Hees. Tevens treedt zij regelmatig op met het Hermitage Kwartet, vormt ze een vast duo met pianist Maarten den Hengst en is ze duo partner met violist Tim Brackman op de viool en altviool. Tevens maakt zij deel uit van het Amsterdam Chamber Ensemble en het Arethusa strijkkwartet.
Floor is een veelgevraagd kamermusicus in verschillende ensembles zoals Ludwig en New European Ensemble en tijdens festivals zoals het Stift Festival, Aurora Festival (voormalig) Peter de Grote Festival, Festival Classic Con Brio, Easter Chamber Jam festival, Ulverston festival, KMFE, Cividale festival.
Als solist trad ze op met verschillende orkesten, waaronder het HJSO, Klassiek Collectief, Symfonie Orkest Eindhoven, Mira Orkest, FJO, Atheneum Kamerorkest, Jonge Eems-Dollard Philharmonie, Symfonie orkest Con Brio, Britten orkest.
Floor heeft verschillende succesvolle cd’s opgenomen. Februari 2020 kwam de cd ‘Cuckoo’ uit samen met gitarist Martin van Hees. Deze cd bevat arrangementen van volksliederen uit Europa.
Daarnaast heeft ze bijgedragen aan de cd ‘le nouveau salon’ met fluitiste Sarah Oakrat waarin Floor te horen is in een nieuwe versie van de fluitsonate van Prokofiev bij etcetera label. Met ensemble Ludwig en Barbara Hannigan maakte Floor de cd ‘Dance with me’ op Alpha classics. Tevens met Ludwig heeft ze de kamermuziek versie van Brandenburgse 5 opgenomen met Daria van den Bercken achter de vleugel. Met haar Arethusa kwartet komt binnenkort een cd uit met Brahms kwintet in samenwerking met Mikhail Zemtsov op altviool.
Als docent is Floor verbonden aan de Davidsbündler Academie in Den Haag. Daarnaast gaf ze masterclasses in Cividale, Italië, op het Aurora festival en tijdens de Stift Musical Encounters.
Floor bespeelt een Gand/Lupot viool uit 1813 en een Tubbs strijkstok uit c.a. 1890.
Haar altviool is gemaakt in 2014 door Matthieu Legros. De aanschaf hiervan is mede mogelijk gemaakt door ‘Stichting Eigen Muziekinstrument’.
Maja, geboren in Belgrado, Servië, begon op zeer jonge leeftijd cello te spelen en studeerde bij professor Nada Jovanovic in Zemun. Zij studeerde af met een eerste prijs aan het Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris, waar ze haar postdoctorale opleiding voltooide bij Michel Strauss. Terwijl ze daar was studeerde ze ook kamermuziek bij Itamar Golan en Pierre-Laurent Aimard. Na haar studie in Parijs volgde ze een vervolgopleiding aan de Universität der Künste Berlin bij professor Jens Peter Maintz, evenals bij Bernard Greenhouse, Alban Gerhardt en Heinrich Schiff. Haar verbluffende recitaldebuut in Carnegie’s Weill Hall prees The Strad Maja Bogdanovic voor “een uitmuntende uitvoering van uitzonderlijke tonale schoonheid en grote volwassenheid van interpretatie.”
Sindsdien heeft ze haar plaats ingenomen tussen de meest vooraanstaande cellisten van dit moment. Concerto-opdrachten omvatten onder meer het Tonhalle Orchester Zürich, Tokyo Philharmonic, Minas Gerais Symphony, München Kamerorkest, Belgrado Philharmonic, Berlin Symphony en het Sloveense Radio Symfonie Orkest. In de VS maakte Maja haar debuut op het Grand Teton Music Festival 2017 o.l.v.. van Cristian Macelaru. Ze trad op met de Forth Worth Symphony, Spokane Symphony, Lubbock Symphony, Portland Symphony, Columbus Symphony en Princeton Symphony. Maja Bogdanovic, laureaat van talrijke internationale concoursen, won de eerste prijs op het derde Aldo Parisot Celloconcours in Zuid-Korea en ontving de tweede prijs en speciale publieksprijs op de Gaspar Cassado International Competition in Tokio. In hetzelfde jaar ontving ze de speciale prijs op het Concours Rostropovich in Parijs. Zij is een fervent kamermuzikant en frequente gast op toonaangevende kamermuziekfestivals locaties zoals het Kuhmo Festival in Finland, de Amsterdamse Cello Biënnale, Festival de Radio France et Montpellier, Folle Journée/Nantes, Storioni Festival en de Stift International Chamber Music Festival in Nederland, met artiesten als Martha Argerich, Yuri Bashmet, Julian Rachlin, Nino Gvetadze, Daniel Rowland, Nemanja Radulovic en Marianna Schiriniyan.
Diverse internationaal uitgebrachte cd’s voor labels Lyrinx en Nimbus en haar recitalschijf ‘Eastern wind’ (Orchid Classics), met pianiste Maria Belooussova, opgedragen aan Glière en Rachmaninoff kregen lovende kritieken. Maja’s nieuwste cd (Challenge Records) met violist Daniel Rowland, ‘Pas de deux’, bevat wereldpremière-opnames van werken van Penderecki, Vasks, Sollima en Nisinman. “Een magische ontmoeting van cello en viool”-NRC Handelsblad. Binnen haar brede repertoire heeft de hedendaagse muziek een bijzondere plek. Ze bracht onder meer werken van Nicolas Bacri, Sofia Gubaidulina, Krzysztof Penderecki, Philip Sawyers, Eric Tanguy, Benjamin Yusupov, Natasha Bogojević, Isidora Žebeljan in première.
Haar samenwerking met Krzysztof Penderecki begon in 2008 met het Belgrado Philharmonisch Orkest en het Sloveense Filharmonisch Orkest in Ljubljana, waar ze zijn Celloconcert nr. 2 uitvoerde onder leiding van de componist. Dit leidde tot diverse samenwerkingen, zoals met het Tonhalle Orchester Zürich, het Orchestra National de Pays de la Loire en de Krakow Philharmonic. Onder een selecte groep van ’s werelds toonaangevende artiesten, waaronder Lorin Maazel, Anne-Sophie Mutter e.a., werd ze uitgenodigd om op te treden in Warschau en Krakau ter ere van de 80e en 85e verjaardag van Maestro Penderecki. In 2019 nam Maja het tweede celloconcert van Krzysztof Penderecki op o.l.v. Maestro Penderecki, voor het DUX Label.
Maja’s instrument werd op maat voor haar gemaakt door de Franse gitaarbouwer Frank Ravatin.
Dana Zemtsov is één van de meest veelbelovende altvioolsolisten van haar generatie. Gramophone Magazine heeft haar spel gevierd als “zo perfect gestemd, zo gevarieerd van kleur en met zulke aanzienlijke afstanden in de intervallen tussen de noten, dat je zou denken dat het meer op een kamerorkest leek”.
Dana werd in 1992 geboren in een familie van muzikanten en kreeg haar eerste muzieklessen van haar grootmoeder en haar ouders. Ze vervolgde haar studie bij altvioolvirtuoos Michael Kugel. Zij treedt regelmatig op in concertzalen als het Koninklijk Concertgebouw Amsterdam, St. Petersburg Philharmonia, The Opera House in Tel Aviv en Carnegie Hall in New York. Ze speelde kamermuziek met Janine Jansen, Giovanni Sollima, Martin Frost, Anna Fedorova, Ilya Gringolts, Boris Berezovsky en vele anderen. Als solist heeft Dana opgetreden met symfonieorkesten in Nederland, Italië, Duitsland, de VS, Brazilië, Mexico, Oekraïne en Estland, onder leiding van Leif Segerstam, Otto Tausk, Daniel Raiskin, Massimo Quarta, Marco Parisotto en Fabio Mechetti.
In 2011 nam ze deel aan de ‘Stars of Tomorrow’-tour in Duitsland, samen met de meest veelbelovende jonge talenten van Europa.Dana is 1e prijswinnaar van verschillende wedstrijden in Luxemburg, Italië, Oostenrijk, Duitsland, Portugal en Nederland. In 2010 won ze het Nederlandse concours “Avond van de Jonge Muzikant’” en werd ze Jonge Muzikant van het Jaar. Ze vertegenwoordigde Nederland op het Eurovision Young Musicians Competition in Wenen. Ook is haar de prestigieuze Kersjesprijs toegekend, die ieder jaar wordt uitgereikt aan een uitmuntende jonge strijker speler in Nederland. In 2016 werd Dana gekozen tot ‘Eregast’ onder getalenteerde jonge altviolisten om haar generatie te vertegenwoordigen op het 43e Altvioolcongres in Cremona, aan de zijde van Bruno Giuranna, Ettore Causa en Tabea Zimmermann. Dana geeft regelmatig les op onder meer het Kuhmo Festival, Cividale International Masterclasses en de Davidsbündler Muziekacademie in Den Haag. Samen met familieleden organiseert ze jaarlijks de Zemtsov Altviool Masterclasses.
Tot nu toe heeft Dana vijf veelgeprezen albums uitgebracht: ‘Enigma’ (solo, 2014), ‘Romantic Metamorphoses’ (met pianist Cathelijne Noorland, 2015), ‘Essentia’ (met Ests Nationaal Symfonie Orkest en dirigent Daniel Raiskin, 2018), ‘Silhouettes’ (met pianist Anna Fedorova, 2020) en ‘Dutch Hidden Gems’ (met Phion Orchestra, pianist Anna Fedorova en dirigent Shizuo Z Kuwahara 2022), allemaal op het label Channel Classics Records.
In haar eigen woorden vertelt Dana ons: “Ik ben geboren in Mexico-Stad, in een intens muzikaal gezin. Afgezien van een paar violisten, een componist en een zanger, zijn de rest van mijn familieleden allemaal altviolisten. De inspiratie voor mij om de altviool op te pakken was mijn grootmoeder Mila. Ze was een heel vrije en bohemien geest, een geweldige altvioliste en zo verliefd op muziek! Haar droom was dat het hele gezin in hetzelfde huis zou wonen op het platteland en de hele dag samen muziek maken. Dat is de sfeer die ik levend wil houden, ik breng die onvoorwaardelijke liefde voor muziek naar elk concert dat ik speel.”