_MG_9703

Stijn Saveniers

stijnfoto

Stijn Saveniers is een veelzijdig dirigent, onderzoeker en coach.

Hij is artistiek leider van Volksopera, een Antwerps initiatief voor komisch Muziektheater. Als onderzoeker is hij verbonden aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, met een focus op muziekinterpretatie, theatermuziek en artistieke onderzoeksmethodes. Binnen de vocale afdeling van het conservatorium is hij aangesteld als repertoirecoach en betrokken bij het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek, waar hij bijdraagt aan nieuwe kritische muziekuitgaven.
Gedurende bijna twintig jaar maakte hij bovendien deel uit van HERMESensemble, het Antwerpse collectief voor hedendaagse muziek.

Stijn Saveniers studeerde aan de conservatoria van Leuven en Maastricht, waar hij bij Mirel Iancovici (cello) en Edmond Saveniers (orkestdirectie) Masterdiploma’s behaalde.
In Maastricht werd hem bovendien de Hustinckxprijs toegekend.
In mei 2025 verdedigde hij succesvol zijn doctoraatsstudie “La Grande Bouffe”, Challenges in the performance of musical comedy.

Hij dirigeerde een grote verscheidenheid aan producties: opera, operette, ballet, symfonisch en kamerorkestrepertoire, oratorium en hedendaagse muziek.
Zijn uitgesproken affiniteit met de menselijke stem en zijn uitgebreide ervaring als pianist-répétiteur leidden tot een natuurlijke focus op het muziek theatrale repertoire.

Het zou het eerder verwaarloosde komische repertoire zijn waarin zijn expertise zich zou ontwikkelen, daar waar humor en muziek samenkomen in een mengeling van gesproken woord, parlando zingen en grote lyrische momenten. Hij dirigeerde producties van La Pé richole , La Grande- Duches s e de Gérolstein, Les Bavards, Mr. Choufleuri restera chez lui, La fille du Tambour – M ajor (Offenbach), Der Vogelhändler (Zeller), Das Land des Lächelns (Lehár), Eine Nacht in Venedig, Die Fledermaus (Strauss), Clivia (Dostal), Les Mousquetaires au couvent (Varney), La Belle de Cadix (Lopez).

Zijn groeiende passie voor het genre leidde tot de oprichting van Volksopera in 2014, met als doel het komische muziektheater muzikaal te bewaren en tegelijk te vernieuwen door het te confronteren met actuele theatrale paradigma’s.

Met Volksopera realiseerde hij onder meer producties van Le Docteur Miracle (Lecocq), Cox and Box en The Zoo (Sullivan), The Idea (Holst), Alles Schwindel (Spoliansky), L’île de Tulipatan (Offenbach), alsook een onderzoeksproject rond The Bear (Walton). Daarnaast realiseerde hij de operettepodcast Boze Bejaarden, geschreven door Annelies Verbeke en Gaea Schoeters, met adaptaties en nieuwe muziek van Annelies Van Parys, in coproductie met Wunderbaum en het HERMESensemble, uitgezonden door NPO 4.

Het seizoen 2025–2026 belooft opnieuw een brede waaier aan projecten, waaronder de balletproductie Grande Finale bij Opera Ballet Vlaanderen, een artistiek- onderzoeksmatige bijdrage aan een nieuwe versie van Stockhausens STOP, een nog te schrijven pastiche van operettescènes, en een productie van Mark Adamo’s Little Women. Op langere termijn werkt hij aan een herneming van de Belgische operette Brueghelkermis en worden nieuwe creaties binnen het operettegenre voorbereid.

www.stijnsaveniers.com