_MG_9703

Stijn Saveniers

Stijn Saveniers is een veelzijdig dirigent, cellist en onderzoeker.

Hij is artistiek leider van zijn eigen initiatief voor de komische opera, Volksopera; als cellist en occasioneel ook als dirigent maakt hij sinds jaren vast deel uit van HERMESensemble,
het Antwerpse collectief voor hedendaagse muziek; en als onderzoeker is hij verbonden met het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, waar hij,
naast doorlopend onderzoek naar muzikale komedies, meewerkte aan onderzoeksprojecten rond Pierre Suremont en La Malibran.

 

Stijn Saveniers studeerde aan de conservatoria van Leuven en Maastricht, waar hij bij Mirel Iancovici (cello) en Edmond Saveniers (orkestdirectie) Masterdiploma’s behaalde.
In Maastricht werd hem bovendien de Hustinckxprijs toegekend.

 

Sindsdien dirigeerde hij een grote verscheidenheid aan producties: opera, operette, ballet, symfonisch en kamerorkestrepertoire, oratoria en hedendaagse muziek.

Zijn bijzondere affiniteit met de menselijke stem, in combinatie met een uitgebreide ervaring als pianist-répétiteur, leidde tot zijn focus op het muziektheatrale repertoire,
met hoogtepunten zoals de creatie in Koeweit in 2015 van de eerste volledig Arabische opera, Opera Deira, een compositie van Rasheed Albougaily en geschreven door Ali Alanezi.

 

Het zou echter het eerder verwaarloosde komische repertoire zijn waarin zijn expertise zich zou ontwikkelen, waar humor en muziek
samenkomen in een mengeling van gesproken woord, parlando zingen en grote lyrische momenten.
Hij dirigeerde producties van La Périchole, La Grande-Duchesse de Gérolstein, Les Bavards, Mr. Choufleuri restera chez lui, La fille du Tambour-major (Offenbach), Der Vogelhandler (Zeller), Das Land des Lächelns (Lehár), Eine Nacht in Venedig, Die Fledermaus (Strauss), Clivia (Dostal), Les Mousquetaires au couvent (Varney), La Belle de Cadix (Lopez).

 

Dankzij zijn groeiende sympathie voor het genre ontdekte hij vele vergeten werken, hetgeen een van de redenen was waarom hij in 2014 Volksopera oprichtte.
Volksopera richt zich er op dit genre zowel te bewaren op muzikaal gebied, als te innoveren in zijn presentatievorm door confrontatie met de huidige theaterparadigmae.
Volksopera realiseerde producties van Le Docteur Miracle (Lecocq), Cox and Box & The Zoo (Sullivan), The Idea (Holst), Alles Schwindel (Spoliansky) en een onderzoeksproject rond The Bear (Walton).
In de komende maanden staan een aantal opnames, een nieuwe Don Giovanni-producties, concerten met het HERMESensemble en het opzet van een nieuwe Volksoperaproductie gepland.