Herlinde Verheyden begon haar cello-studies op elfjarige leeftijd bij Viviane Spanoghe en studeerde later bij Peter Devos aan het Conservatorium van Leuven. In 1998 werd ze laureaat van Axion Classics (Pro Civitate),
de nationale competitie voor muziek en woord, georganiseerd door Dexia.
Ze vervolgde haar studies aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, waar ze les kreeg van Mirel Iancovici en France Springuel. Bovendien volgde ze verschillende masterclasses in binnen- en buitenland met o.a. Marie Hallynck, Didier Poskin, Marcio Carneiro, Michal Kanka (Prazak Quartet), Alexander Ivashkin, Tilmann Wick, Vladimir Perlin en Gavriel Lipkind.
Ze studeerde de barokcello bij Bernard Woltèche en Hervé Douchy.
In 2001 was ze hoofdcellist van het Philharmonic Youth orkest van Vlaanderen onder leiding van Robert Groslot. Tegenwoordig werkt ze freelance voor het Koninklijk Vlaams Filharmonisch Orkest, het Hermes-Ensemble, I Musici Fiamminghi en barokorkesten als Collegium Ad Mosam, Il Fondamento, Les Agrémens en The Antwerp Baroque Orchestra.
Herlinde is vooral actief in de wereld van de kamermuziek: ze is cellist van het Donnacorda String Quartet, duo “AmuZe-gueule” met pianist Gill Masson, Tirzah-Quartet (filmmuziek van John Zorn) en het barokensemble aRoma.
Van november 2006 tot mei 2008 toerde ze met haar strijkkwartet met de productie Import/ Export (Les Ballets C. de la B.), met countertenor Steve Dugardin door Canada, Rusland, het Midden-Oosten en Europa. Ze studeerde aan de Koningin Elisabethkapel in Brussel met haar strijkkwartet en gaf concerten in octet met het wereldberoemde Prazak Quartet in Zwitserland.
Herlinde heeft samengewerkt met verschillende popartiesten zoals Rod Steward, Ozark Henry, Marco Borsato, Kayne West, dEUS, Diana Ross, Born Crain. Ze is cellist en achtergrondzanger in het Monkeys and Mermaids Orchestra.
Ze werkt als cello-leraar aan de Muziekacademie van Antwerpen en doceerde ad interim aan déKunsthumaniora in Antwerpen, de muziekacademies in Schoten, Merelbeke en Oudenaarde.