Bècél is de fonetische transcriptie van “praten/vertellen” in de Hongaarse taal, maar het is ook de naam van het Europees klassieke muziektrio.
Verliefd op de gecultiveerde, zo genoemde klassieke muziek en op een origineel repertoire dat in de XXste eeuw opkwam met de ongelooflijke sonate van Debussy, aarzelt het trio niet om de grote werken aan te passen. Het opent zijn perspectieven dankzij originele transcripties en ontdekt met vreugde en opwinding de hedendaagse componisten.
Door de muziek is het de missie van het trio om de horizon van de scène uit te breiden. Het audiovisuele, de filosofie, het theater en de poëzie zijn dé geliefkoosde gasten bij uitstek van het meertalig ensemble. Zodra de eerste noten van de kamermuzikanten van het trio Bècél weerklinken, wordt de wil om te “spreken mét” gehoord en gezien. Het trio deelt de liefde van een taal die het op een directe, lichte en speelse manier aan het publiek aanbiedt, zonder enige aarzeling om naar de bijzondere eigenschappen van elke muzikant te verwijzen en de rijkdom van een bijna ernstige enscenering tot stand te brengen!
Léonore Frommlet ontdekt haar liefde voor kamermuziek tijdens haar studies bij de fluitist van Oxalys, Toon Fret. Nadat ze haar Master, specialisatie dwarsfluit, met Grote Onderscheiding heeft behaald, alsook haar Master pedagogie aan het Concervatoire Royal de Liège, gaat ze over tot het medeoprichter van ensembles en dit laat haar niet meer los.
Het duo Ex Machina (piano en fluit) maakt een programma rond het thema van het instrumentale lied en speelt originele composities van de pianist van het duo, Rémy Dechambre. Zij richt ook het Duo Idylle op met fagotspeelster Camille Donnat Bart, beiden betrokken bij het promoten van het repertorium, gewijd aan de formatie van fluit en fagot en creatieve muziek. Overtuigd dat muziek en filosofie een onscheidbaar koppel zijn, wordt het uitgevoerd in de projecten van het trio BECEL die de twee disciplines graag combineren; filosofie dat ze anderzijds studeert aan de Université Libre de Bruxelles.
Léonore neemt in 2015 de composities van Michel Massot op met Les Surprises du Chef, in een album dat geïmproviseerde Afrikaanse polyritmiek combineert met de geluiden van alternatieve jazz. Ze is via haar onderwijs met evenveel ijver betrokken in het overbrengen van de fluit in de Belgische academies.
Nadat Gergely Kóta zijn Master voor viool behaalt aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel, perfectioneert hij zich in altviool en behaalt zijn Masterdiploma kamermuziek en pedagogie. Hij is bezeten van kamermuziek en legt er zich volledig op toe. Bevoorrecht door de waardevolle adviezen van het Quatuor Artémis, verblijvend in de Chapelle Musicale Reine Elisabeth, verfijnt hij zijn spel nog meer bij de kamermuzikanten, tijdens zijn deelname aan het Franse formatieprogramma ProQuartet.
Hij is de initiatiefnemer van het Quatuor CoryFeye dat in 2015 de integrale strijkkwartetten van Georg Von Albrecht opneemt onder het label Arte Sanitas. . Hij is stichtend lid van het trio BECEL, een ensemble dat verschillende projecten aanbiedt, variërend van de vorm van het klassieke concert tot originele spektakel-concerten, waarbij andere artistieke disciplines zoals filosofie, poëzie en zelfs beeldende kunsten worden geïntegreerd. Hij is ook eerste altviool bij het Namur Chamber Orchestra en alt bij het Concert Olympique.
Gergely brengt met passie zijn ervaring van praktijkensemble over. Hij onderwijst kamermuziek aan de Academie van Watermael-Bosvoorde en deelt zijn enthousiasme als Konzertmeister met jonge muzikanten van het Orchestre Symphonique des jeunes de Bruxelles
Emma Wauters studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen bij Sophie Hallynck, waar ze haar Masterdiploma haalde met grootste onderscheiding. Ze vervolmaakte zich aan het Conservatoire National Supérieur de Musique de Lyon bij Fabrice Pierre en volgde er ook lessen bij Park Stickney en Sylvain Blassel. Als jong talent behaalde Emma prijzen op de Nationale Rotarywedstrijd voor harp (2008, 2e prijs en prijs Jong Talent), de Belfiuswedstrijd (2009, eerste prijs), het Concours International Félix Godefroid (2010, 1e prijs) en het Concours Martine Géliot (2010, 3e prijs). Ze werd eveneens geselecteerd om deel te nemen aan het Heidelberger Frühling Festival in 2012, waar ze o.a. met het Danel kwartet optrad.
Emma speelt als freelance harpiste in verschillende orkesten; Brussels Philarmonic, Symfonieorkest Vlaanderen, het operaorkest van De Munt, Orchestre Philarmonique Royal de Liège. Ze is te gast in orkesten en ensembles als de Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen en I solisti del Vento. Naast het duo Aznèm, speelt Emma ook in duo met haar zus Mathilde, eveneens harpiste. Ze traden reeds op in Bozar, Amuz en het Concertgebouw Brugge. Emma speelt ook vaak in andere occasionele kamermuziekbezettingen.
Emma was verbonden aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen als assistente van Sophie Hallynck van 2014 tot 2017 en is sinds september 2020 gastdocent aan de LUCA School of Arts in Leuven. Ze geeft eveneens les aan het Stedelijk Conservatorium van Brugge en de Kunstacademie van Torhout.