_MG_9703

Gastmuzikanten Ensemble Mendelssohn

Laura Telly Cambier

De Belgische sopraan Laura Telly Cambier studeerde aan het Conservatoire Royal de Liège en ook in Italië bij Francesca Ruospo en Umberto Finazzi. Vervolgens trad ze toe tot de Academia B. Gigli de Recanati en de Studio Lyrique du Palais des Beaux-Arts de Charleroi, waar ze haar debuut maakte als Micaëla in Carmen van Bizet en Antonia in Offenbachs Contes d’Hoffmann. Ze volgde lessen van Barbara Frittoli, Enza Ferrari, Nadine Denize, Marc Coulon, Manuela Ochakovski, Marcel Vanaud en Michel Plasson. Momenteel perfectioneert ze haar repertoire en techniek bij Antonio Lemmo en Luca Dall’Amico.

Laura Telly Cambier won op 25-jarige leeftijd de prestigieuze eerste vrouwelijke prijs van de Emmerich Smola Förderpreis, die jaarlijks door de Duitse televisiezender SWR wordt uitgereikt aan twee veelbelovende jonge talenten, tijdens een galaconcert met het Deutsche Radio Philharmonie-orkest onder leiding van Marco Comin.

         Ze zong rollen als Rosina in Il Barbiere di Siviglia van Rossini (London), Micaëla in Bizet’s Carmen (Verona) onder leiding van Riccardo Serene, Musetta in Puccini’s La Bohème, Antonia in

Les Contes d’Hoffmann van Offenbach en de huishoudster in L’Homme de la Mancha, bewerkt door Jacques Brel, op verschillende podia in Europa.

Ze werd regelmatig uitgenodigd op het Midsummer Mozartiade Festival in Brussel, waar ze enkele Mozart-rollen zong, zoals Contessa Almaviva in Le Nozze di Figaro, Donna Anna in Don Giovanni en Fiordiligi in Così fan Tutte.

          Wat betreft oratoria zong ze het Requiem van Mozart, de Mis in C en de Kroningsmis, de Elias van Mendelssohn en het Stabat Mater van Dvorak.

         Telly Cambier werkt samen met organist Fabrice Renard en vormt het duo Apside dat hen naar de mooiste kerken en kathedralen van Frankrijk, België en Luxemburg leidt.

Bij de komende opdrachten zal ze optreden in Poulenc’s La Voix Humaine, in het Théâtre Poème, in Brussel, de huishoudster in L’Homme de la Mancha, in het Théâtre du Châtelet, in Parijs, en opnieuw voor het Midsummer Mozartiade Festival als Servilla in La Clemenza di Tito van Mozart.

Parallel aan haar carrière als sopraan zet ze zich al enkele jaren in om opera voor iedereen toegankelijk te maken.

Zo integreert ze gehandicapten en jonge kinderen in voorstellingen, concerten, opera en theater door educatieve projecten en culturele bezoeken. De voorbije twee jaar bracht ze Carmen van Bizet in een herwerkte versie met, door en voor gehandicapten, in samenwerking met verschillende instellingen in Wallonië en Brussel.

Bart Verheyen

Bart Verheyen is een Belgisch musicus. Hij won op jeugdige leeftijd talrijke piano-, orgel-  en compositieprijzen in binnen- en buitenland, waaronder een beurs van de Vlaamse Overheid (YoTaM). Hij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel (bij Piet Kuijken, Aleksandr Madzar en Boyan Vodenitcharov), waar hij in 2010 zijn Master Piano behaalde met grote onderscheiding.

Aan de Hochschule für Musik Luzern vervolmaakte hij zich bij Konstantin Lifschitz en Florian Hoelscher dankzij een Zwitserse staatsbeurs (ESKAS). Hij sloot er zijn studie af met de hoogst mogelijke onderscheiding. Bart volgde internationale masterclasses bij de beste kunstenaar: onder meer bij Helmut Deutsch, Julius Drake, Bernard Foccroulle, Hartmut Höll, Ton Koopman, Alexei Lubimov, Heime Müller (Artemis Quartet), Heinrich Schiff, Gerhard Schulz (Alban Berg Quartet), Roger Vignoles en  Harald Vogel.

Bart vertolkte concerti van Bohuslav Martinu, Sergei Rachmaninov en Igor Stravinsky met het Brussels Chamber Orchestra, de Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen, het orkest van het Koninklijk Conservatorium van Brussel en het Brussels Wind Ensemble.

Het Collegium Novum Zürich engageerde hem voor een cd-opname en een reeks concerten in Zürich (Tonhalle) en Salzburg. Bart verzorgde vele creaties (waaronder de speciaal voor hem geschreven Klee Miniaturen van Frederik Neyrinck).

Zijn repertoire rijkt van Renaissance- tot hedendaagse muziek. In zijn programma’s worden stijlen en thema’s op originele manier met elkaar verweven.

Bart is zeer actief als chambrist. Zo gaf hij concerten met de ensembles Collegium Novum Zürich, Odysseia en Oxalys en heeft hij een vast liedduo met de internationaal geprezen sopraan Katrien Baerts. Samen wonnen ze de vijfjaarlijkse audities van Forte Limburg en werden ze meermaals uitgenodigd voor de liedmasterclasses van Udo Reinemann in Brussel, alsook voor deelname aan het Britten-Pears Young Artists Program in Aldeburgh.

Bart verzorgde vele creaties en werkte samen met de componisten Oscar Bianchi, Chaya Czernowin, Beat Furrer, Blaise Ubaldini en Gérard Zinsstag en met de dirigenten Emilio Pomárico, David Robertson, Peter Rundel, Jonathan Stockhammer, Jeffrey Tate en Ronald Zollman. De componist Frederik Neyrinck droeg een pianocyclus aan hem op. Bart speelde concerten voor Bozar, de Academiezaal, de Bijloke, Festival van Vlaanderen, MIM, Internationale Bachakademie Stuttgart, Les jardins musicaux, Lucerne Festival, Salzburg Biënnale en Tonhalle Zürich en was te horen op de nationale radio en televisie van België (Musiq’3) en Nederland (op Radio 4 en in het programma Vrije Geluiden van de VPRO op Nederland 3).

Hij doceerde lied aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, en aan de Hochschule für Musik van Luzern  (Zwitserland) is hij momenteel assistent piano.

Een nieuwe passie is de ontwikkeling van het lecture-recital als zelfstandige kunstvorm. Verder verdiept hij zich in de historische uitvoeringspraktijk op orgel, klavecimbel en pianoforte aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen bij Joris Verdin, Ewald Demeyere en Piet Kuijken.

Sander Geerts

Sander Geert is solo-altist bij het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen, laureaat van de International Lionel Tertis Viola Competition (VK) en won de Grand Prix van de internationale competitie voor jonge artiesten (kamermuzieksectie) in Madeira (Portugal) voordat hij de 1e prijs won op het Schlern Concours International (Italië). 

Afgestudeerd aan de conservatoria van Antwerpen en Maastricht waar hij studeerde bij Leo De Neve en Michael Kugel, specialiseert hij zich bij Ervin Schiffer, Bruno Giuranna, Nobuko Imai, Hartmut Rohde en Yuri Bashmet. Hij trad op als solist met de Koninklijke Vlaamse Filharmonie en het Baden-Baden Philharmonisch Orkest. 

Zijn “Duo Agineko” was finalist op het internationale Johannes Brahms Concours in Pörtschach (Oostenrijk). Daarna ontving hij de 1e prijs Absolute en de speciale “Chamber Music”-prijs op het Concours International Young Musician Competition in Barletta (Italië).

Koen Plaetinck

Als klassiek slagwerker kreeg Koen zijn opleiding van Gert Francois en Bart Quartier aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel, daarna van Jan Pustjens en Gustavo Gimeno in Amsterdam en van de wereldvermaarde marimbaspeler Keiko Abe in Tokio.

Orkestervaring deed Koen op als lid van zowat alle belgische jeugdorkesten en het Jeugd en Muziek Wereld Orkest.

Samen met zijn Marimba One soleerde hij met het Brussels Chamber Orchestra, de Percussion Group Brussels en het percussietrio Triatu. Hij deelde het podium met Steven Schick tijdens het Percussion Festival Brussels.

Koen specialiseerde zich in de historische uitvoering en als barokpaukenist speelt hij met La Petite Bande, Il Fondamento, Anima Eterna, Kammer Sinfonie Bremen, Concerto d’Amsterdam, het Arnold Schoenberg koor en Concerto Palatina.

Hij concerteert als freelance muzikant met het Concert Gebouworkest Amsterdam, de Philharmonia Orchestra London, het Mahler Chamber Orchestra geleid door dirigenten als Valerie Gergiev, Essa-Pekka Salonen en Claudio Abbado.

Koen is sinds augustus 2010 percussionist bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Ondertussen groeit zijn collectie oude en zeer oude timpani en snaardrums aan en is hij fier lid te zijn van Marimba One.

Geoffrey Degives

Zo lang als ze zich kunnen herinneren, hebben zijn ouders hem urenlang voor de radio horen zingen, ongeacht het programma dat werd uitgezonden. Om hem aan te moedigen in deze groeiende passie, besloten ze hem in te schrijven voor privélessen muziektheorie in Neufchâteau. Twee jaar later ging hij naar de Bertrix Muziekacademie, waar hij op twaalfjarige leeftijd muziektheorie, orgel, piano en individuele zang studeerde. Tijdens zijn eerste studiejaar in de Germaanse Philologie aan de Universiteit van Notre-Dame de la Paix in Namen, slaagde hij voor een auditie voor het World Youth Choir. Dat is de trigger: Geoffrey besluit onverwijld zijn leven aan de muziek te wijden.

Na het behalen van een Master in Zang aan het Koninklijk Conservatorium Brussel bij Dinah Bryant, behaalde Geoffrey een Master in Opera aan het Conservatorium Den Haag. Onder invloed van zijn leraren en mentoren Axel Everaert, Beatrijs De Vos en Jon Thorsteinsson, perfectioneerde Geoffrey zijn belcanto techniek, met name door de Lichtenberg-methode.

Hij werd gevormd door zijn masterclasses bij Dennis O’Neill, Ira Siff, Elisabeth Wingfield, Gabriele Fontana. In 2017 was Geoffrey finalist van de 25e Concours International de Chant de Clermont-Ferrand. Geoffrey trad op onder leiding van dirigenten als Richard Egarr, Kenneth Montgomery, Amaury du Closel, Jonathan Berman, Bas Wiegers, Jeroen Weierink, Nicolaj Znaider.

Als veelzijdige zanger trad Geoffrey op in recitals en concerten over de hele wereld, met name in het Koninklijk Concertgebouw (Amsterdam), Zénith (Caen), Opéra-Théâtre (Clermont-Ferrand), Théâtre de l’Archipel (Perpignan), Palais des Festivals (Cannes), Théâtre des Sablons (Neuilly-sur-Seine), Opera (Gent), Arsenal (Metz), St-Marylebone Church & Kings Place (Londen), Johannes Kyrka (Stockholm), in de Philharmonic Hall (Kiev) , House of Parliament (Singapore). Hij was aanwezig op festivals in België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Nederland, Maleisië, Thailand en de Filippijnen.

Van 2009 tot 2011 trad hij toe tot de Dutch National Opera Academy in Amsterdam waar hij te horen was in Albert Herring (Albert Herring), La Clemenza di Tito (Tito), L’Elisir d’Amore (Nemorino) en Les Mamelles de Tiresias (Le Mari) met het Residentie Orkest Den Haag.

Hij vertolkte ook de rollen van Tamino (Die Zauberflöte), Don Ottavio (Don Giovanni), Dorvil (La Scala di Seta), Florival (L’Amant Jaloux) in een productie van het Jean Vilar Theater in Louvain-la-Neuve, Padre/ Barbier (Man of La Manche) in een productie van La Monnaie/ De Munt en de Koninklijk Vlaamse Schouwburg.

Geoffrey zingt ook in samenwerking met de Volksopera (Stijn Saveniers) in Cox & Box (Box), The Zoo (Aesculapius Carboy) van Arthur Sullivan evenals Le Docteur Miracle (Le Capitaine Sylvio), Le Myosotis (Shnitzberg) en Le Baiser à la Porte (Robin) door Charles Lecocq.

Geoffrey profiteert van een natuurlijk komisch talent en is vooral dol op het repertoire van Jacques Offenbach. Zo vertolkte hij de rol van Griolet (La Fille du Tambour Major), Chrysodule Babylas (Mr. Choufleuri), Roland (Les Bavards), Pluton dan Orphée (Orphée aux Enfers) en Prins Paul (La Grand Duchess of Gerolstein) met Opéra Nomade en de Centre Lyrique Clermont Auvergne

Geoffrey zingt Elias van Mendelssohn, het Requiem van Mozart, verschillende missen van Mozart, Haydn, Schubert en Franck, het Kerstoratorium van Saint Saëns, de Petite Messe Solennelle van Rossini, het Stabat Mater van Scarlatti en Pärt, Drei Phantasian van Ligeti, Serenade op.31 van Britten, King David van Honegger, Misa Criolla van Ramirez, Carmina Burana van Orff evenals in verschillende grote concertwerken van Händel en JS Bach: cantates, Magnificat, Johannes Passion en Matthäus Passion in de rollen van Evangelist en tenor solist.

Cecile Lastchenko

De Belgische mezzosopraan, Cécile Lastchenko, studeerde eerst lyrische zang aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel in de klas van Marcel Vanaud, waar ze in 2012 haar Master spécialisé met de grootste onderscheiding behaalde. Na haar promotie ontvangt zij de “Alice du Patrimoine” prijs van het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Daarna behaalde ze een tweede Master of Music aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen, in de klas van sopraan Yvonne Kenny.

Van 2014 tot 2018 vervolmaakte Cécile zich in de Koningin Elisabeth Muziekkapel van België, onder leiding van José van Dam en Sophie Koch. In 2020 behaalt Cécile haar aggregatie (lerarendiploma) met de hoogste onderscheiding aan het Namur Institute of Music and Pedagogy (IMEP) onder de begeleiding van Laurence Frère.

Als laureaat van verschillende internationale wedstrijden, won Cécile Lastchenko de 1e Grote Prijs van het Concours “Les nouveaux talents de l’art lyrique”, de 1e prijs “Young Talent du concours international Bell’Arte”, de 2e prijs van het “Concours international Léopold Bellan” in Parijs en is winnaar van “Concours international des Symphonies d’Automne de Mâcon 2018”.

Cécile treedt regelmatig op als soliste op de podia van de Opéra Royal de Wallonie, de BOZAR van Brussel, in Flagey (grote zaal), in het Théâtre Royal du Parc in Brussel, maar ook in Parijs in de Fondation Louis Vuitton, in Lissabon op de Gulbenkian Foundation en in Londen bij Milton Court.

De hoofdrol in de opera vertolkte Cécile Susanna in Mozarts “Nozze di Figaro” in het Koninklijk Theater in Brussel in 2016, de rol van Inès in Donizetti’s “La Favorita” in de Koninklijke Opera van Wallonië in 2017, evenals de rollen van de eekhoorn, de herder, de kat en de herderin in Ravel’s l’Enfant et les Sortilèges in BOZAR, Brussel in 2018. In 2021 zingt ze Berlioz’ Summer Nights begeleid door het Kheops-ensemble.

Gewaardeerd door de Belgische pers, werd Cécile geciteerd als “Openbaring door haar vurige temperament en vocale muzikale kwaliteiten” (Role of Susanna, La Libre Belgique), “Subliem optreden, Cécile bezit een feminine attitude hoorbaar in haar stem, perfect klinkend”. (Role of Inès, Olyrix) en “Niets is standaard in deze jonge vrouw: alles kondigt een krachtige en innemende artiest aan” (CREB 2018, La Libre Belgique)

Als gediplomeerd violist neemt kamermuziek een essentiële plaats in het repertoire van Cécile. Cécile vormt het duo “Entre Mère et Fille” met pianiste Dominique Cornil. Deze formule werd meteen met belangstelling begroet door verschillende festivals en concertorganisaties. Hun voorstellingen ““Les incontournables de la Poésie française” en “Welcome to Cabaret” werden uitgevoerd op het Festival des Midis Minimes aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, op de “Zomer van Sint Pieter” in Leuven (30CC Schouwburg) in 2018, op het Festival Musicorum (Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van Brussel) in 2019, op de “Classique du Marché” in het Maison Haute in Watermaal-Bosvoorde en de “Salons de la Mélodie” in 2020 en binnenkort in het Château de Chimaux in 2021 ..

Ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van het overlijden van Claude Debussy heeft Warner Music zijn complete werk uitgebracht, waarvoor Cécile twee fragmenten uit de “Ariettes oubliées” opnam in de sopraan-orkest orkestratie van André Caplet. Ze wordt begeleid door het Muziekkamerorkest onder leiding van Ayrton Desimpelaere.

Laura-Elisabeth Verlinden

De Belgische mezzosopraan Laura-Elisabeth Verlinden gespecialiseerd in 20e-eeuwse muziek, voltooit haar Masters aan het Maastrichts Conservatorium in de klas van Susanne Schimmack. Ze verfijnt haar opleiding aan internationale instellingen zoals Opera Nuova in Edmonton (Canada) en Tibor Varga in Sion (Zwitserland).

Laura-Elisabeth treedt veelvuldig op in concerten en tijdens operaproducties. Papagena (Die Zauberflöte van Mozart, La Chapelle Musicale), Mathilde Pictordu (Cendrillon de Viardot, Brussels Operette Theatre) en Parthénis (La belle Hélène van Offenbach, Brussels Operette Theatre) zijn rollen die ze speelde in producties in België.

De jonge mezzosopraan trad ook op in operakoren, met name in La Bohème van Puccini en in Cendrillon van Massenet, en zong op verschillende podia zoals het Brusselse la Monnaie en Le theater du Parc, in de Koningin Elisabeth Muziekkapel in Waterloo, Schouwburg van Leuven en vele anderen.

Dit jaar was ze de gastmuzikant van het Koning Boudewijnfestival in Motril (Spanje).

Laura-Elisabeth is ook docent zang, piano en muziektheorie.

Ze is zangcoach van het jonge meisjeskoor Mélopée.

Recentelijk werkt zij aan gemoderniseerde opera projecten om niet gespecialiseerd publiek te trekken. Zij heeft haar repertoire uitgebreid met popsongs en musicals. 

Lucas Cortoos

Bariton Lucas Cortoos (1992°) is jong solist bij het operahuis De Munt en actief in het muziektheatermilieu. Momenteel toert hij door België en Nederland als Guglielmo in Così met Deschonecompanie en Muziektheater Transparant. Dit seizoen speelt hij in drie producties van De Munt: de rol van Journalist in Lulu van Alban Berg, Guccio in Gianni Schicchi van Puccini en Sprinkhaan in Een lied voor de maan van Mathilde Wantenaar, waarmee hij ook naar het Festival in Aix-en-Provence trekt. 

In juni 2019 rondde hij zijn master klassieke zang af met grootste onderscheiding aan het conservatorium van Antwerpen waar hij les volgde bij Gary Jankowski en Lucienne Van Deyck. Daarvoor behaalde hij al een master cello aan het Lemmensinstituut te Leuven. Momenteel vervolmaakt hij zich als zanger bij Charlotte Wajnberg en Angelique Noldus. 

Hij geeft geregeld concerten als solist, maar is ook freelance koorlid bij De Munt en het Vlaams Radiokoor. In november 2019 werd hij met pianist Vincent Van Audenhove finalist op de International Music Competition ‘Triomphe de l’Art’ in Brussel in de categorie Lied en in 2018 won hij de publieksprijs en de speciale prijs ‘Inga Kalna’ voor jonge belofte op de International Vocal Competition Alida Vane in Letland. 

Hij werkte mee aan verscheidene muziektheaterproducties met het Brussels Experimental (Vive le Beton, UB29, Titus,…) en maakt geregeld zelf voorstellingen (Green Sneakers, Passie, Wij Don Quichot). Als celloleraar is hij verbonden aan de muziekacademie van Alsemberg. Samen met Tom Van Bogaert is hij oprichter van Opera Present (www.operapresent.be).

Sheva Tehoval

Op 6-jarige leeftijd trad Sheva Tehoval (geboren in 1991 in Brussel) toe tot het Kinderkoor van het Théâtre Royal de la Monnaie in Brussel, waarmee ze deelnam aan tal van concerten en operaproducties. Op 14-jarige leeftijd begon ze haar opleiding als sopraan in de klas van Eunice Arias, aan de Académie de Watermaal-Bosvoorde, in Brussel.

Nadat ze haar middelbare school had afgerond, verhuisde ze naar Keulen, Duitsland, om lessen te volgen aan de “Hochschule für Musik und Tanz” in de klas van Christoph Prégardien. In 2015 behaalde ze haar Bachelor diploma met grote onderscheiding. In september 2015 ging ze naar de prestigieuze “Royal Academy of Music” in Londen, in de klas van Mary Nelson, waar ze een jaar later met grote onderscheiding haar masterdiploma behaalde.

Tijdens haar studies perfectioneerde ze haar muzikale opleiding bij verschillende docenten, zoals Klesie Kelly-Moog, Marcus Creed, Jürgen Glauss, Nadine Denize, Richard Stokes, Malcolm Martineau, Robert Holl, Graham Johnson.

In 2009 won ze de tweede prijs in de wedstrijd “Dexia Classics” in Brussel. In 2014 won ze de 1e prijs, evenals de publieksprijs van de nationale zangwedstrijd “Prix Jacques Dôme” in Verviers en de tweede prijs van de “Karlsruher Wettbewerb für die Interpretation zeitgenössischer Musik” in Karlsruhe, Duitsland. In mei van datzelfde jaar won ze de Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België. In 2016 won ze de “Deutsche Musikwettbewerb” in Bonn, en behaalde op de internationale zangwedstrijd in Marmande de 1e prijs in de categorie “Opera”, de 1e prijs in de categorie “Franse melodie”, de prijs “Jeune Espoir” evenals de prijs van het publiek. In 2017 won ze de 1e prijs in de wedstrijd “SWR Junge Opernstarrs 2017” in Duitsland.

Tijdens het seizoen 2017-2018 zong ze Clara in Egmont van Beethoven in de Seine Musicale en in het Theater an der Wien, evenals Lidotschka in Sjostakovitsj’ Moscow Paradise in het Athenaeum Theater, de rol van prinses Elsbeth in Fantasio in de Opéra de Rouen in januari 2018, een rol die ze op zich nam voor de Opéra National de Montpellier

Kenny Ferreira

Studeert altviool aan het Koninklijk Conservatorium van Luik en zang aan het Conservatorium van Luxemburg.

Solistisch te horen in: messe van C. Franck; Missa Brevis van W.A. Mozart met de Duitse orkesten van Keulen en Longenlonshein. 

2013: debuteert met de rol van Lorenzo in ‘Fra Diovolo’ van D. Auber in het operahuis van Avignon.

Rol van L’Arithmétique en la Grenouille in “l’Enfant et les sortilèges” van M. Ravel.

Sinds 2018: MMacademy (De Munt/La Monnaie) en ook freelance tenor aan De Munt.

2019: Cover van Belmonte uit ‘Die Entführung aus dem Serail’ van W.A. Mozart

voor het zomerfestival Midsummer Mozartiades te Brussel.