_MG_9703

Koen Plaetinck

Een muzikale duizendpoot is zonder twijfel de beste manier om de Belgische percussionist Koen Plaetinck te omschrijven.

Na het behalen van zijn Masterdiploma aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel, vervolgde hij zijn studie bij Jan Pustjens en Gustavo Gimeno (orkestslagwerk), Marinus Komst (pauken) en de wereldvermaarde marimbaspeler Keiko Abe aan de Toho Gakuen School of Music in Tokyo.

Hij is 10 jaar vast lid van de slagwerksectie van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en treedt regelmatig op als gast bij vele andere orkesten, waaronder MusicAeterna, het Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam, het Mahler Chamber Orchestra, de Seoul Philharmonic en het Philharmonia Orchestra London.

Koen Plaetinck is gespecialiseerd in historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk op pauken in orkesten als Anima Eterna Brugge, La petite Bande, B’Rock, Insula Orchestra, Correspondances, Orchestre des Champs Elysées, Il Gardellino en Concerto Köln.

Hij trad op als solist bij het Brussels Chamber Orchestra, Het Kamerorkest, Percussion Group Brussels, naast Keiko Abe en naast Wim Van Hasselt bij het Budapest Festival Orchestra.

Koen heeft recitals gegeven voor Bozar, Amuz, Opera City Tokyo, Sejong Center for the Performing Arts, het Klarafestival, het Festival de Wallonie, de Bach Academie, het Percussion Festival Brussels en de Beat It! Festival in het Brugse Concertgebouw.

In 2019 richtte hij samen met trompettist Wim Van Hasselt het duo ART’uur op. ART’uur’s debuutopname ‘Imaginary Mirror’ wordt in het najaar van 2020 uitgebracht door Channel Classics Records.

Zijn debuut solo-opname, Notenbüchlein, verscheen in 2011 voor het Fuga Libera Label