Flamboyant, “vol passie”, “liefdevol”, “energiek”, soms hartverscheurend zetten vijf cellisten met hun Mystery Guest, “de wondermooie” sopraan Anne Cambier in hun midden, het publiek in vuur en vlam.
De cellist Luc Tooten bereidde het publiek alvast voor met enkele humoristische anekdotes, alles met een knipoog naar de liefde.
Tussen de indrukkwekkende beelden van de kunstenaar Hans Barkmeijer ontwikkelde zich een verrassend muzikaal spektakel. De ontroerend gezongen Ariá van Heitor Villa-Lobos liefdevol gedragen op de cello’s trof menig weemoedig Valentijnshart.
Na de “topper” José Bragato’s Milontan ging de jeugd op de Danzón van Arturo Márquez swingend uit hun dak, op de barkrukken, de enige plekjes die resteerden in de bomvolle zaal.
Als toegift kreeg het dolenthousiaste publiek het beeldschone El Cant des Ocells, de vredesboodschap van de wereldberoemde cellist Pablos Casals in zijn originele versie.
Na dit unieke Valentijnsconcert zetten wij klankrijk de lente in met het concert:
“Lente Vertier”
op
Zondag 12 maart om 15:15 uur in Sociëteit De Réunie
Programma
Frédéric Chopin: Nocturnes opus 9 nr. 1 & 2
Emmanuel Durlet: Het dal der goede gedachten
Claude Debussy: Petite Suite
En bateau, Cortège, Menuet, Ballet
Franz Schubert: Impromptu nr. 3 D899
Claude Debussy: Arabesque nr. 1
Frédéric Chopin: Berceuse opus 57
Franz Schubert: Fantasie in f mineur, D 940
Uitgevoerd door twee pianisten
Thomas Boodts & Michaël Mannes op Pleyel (1846) & Blüthner (1920)
De pianisten duiken de wonderlijke geschiedenis van de piano in. Zij zetten twee verschillende klankwerelden recht tegenover elkaar. Aan de ene kant bespelen zij een Pleyel uit 1846, een uniek instrument uit de tijd van Chopin. Intiem, gevoelig en melancholisch. Aan de andere kant de Blüthner uit 1920. Helder, kleurrijk en fris.
Ontdek hoe de muziek van Schubert, Chopin en Debussy een hele nieuwe dimensie krijgt, wanneer ze gespeeld wordt op een instrument uit de tijd van de componist zelf!
Na afloop is er gelegenheid om na te genieten met een gratis hapje en drankje.